Una placa recorda que en aquesta casa hi va néixer Montserrat Vayreda.
Al llarg de la seva trajectòria literària, l’escriptora va deixar constància en nombrosos textos de la seva estima per Lladó:
Perquè hem nascut en aquest poble, perquè l'estimem tant i en coneixem el passat i el present, ens sembla just fer esment dels seus homes més representatius, que, d'una manera o altra, han contribuït a enaltir-lo. [...] I ara perdoneu que faci referència a dos dels meus germans, fills de Lladó, i per tant molt vinculats a aquest poble que ha estat per a ells com el llevat del qual n'havia de sorgir l'obra futura.
I ho considerem així, ja que la meva germana M. Àngels —que morí a Figueres el 25 de maig de 1977—, en la primera part de la novel·la Encara no sé com sóc, amb la qual obtingué el premi Fastenrath, descriu Lladó a través d'una sèrie de vivències de la seva infantesa que tingueren com a mare la plaça i els carrers del poble, els olivets que el volten, els camins que us n'allunyen i us hi retornen, la muntanya del Mont a la qual havia pujat tantes vegades anant de romeria i els petits horts d'on copsava els préssecs i les magranes, la pruna i l’albercoc. Les seves primeres interpretacions teatrals, els primers versos, els tímids intents d'escriure en prosa, aquí van néixer i despuntar.
També vull referir-me a l'obra pictòrica del meu germà Lluís que amb el taller bolcat cara a l'Empordà, sobre aquests inicis de Garrotxa que tantes vegades ha pintat, capta les llunyanies que arriben fins a Roses o acoloreix la cabellera dels olivars que s'estenen a banda i banda del Lladó secular, o el campanar de Sant Feliu, que veu cada matí només de treure el cap per la finestra.
I no seríem justos si en donar aquestes referències familiars, per prejudicis o fals pudor, no recordéssim que aquest caliu artístic va néixer a l'escalf dels nostres pares, que tot i vivint en els estrets límits del poble de Lladó, quan en les primeres dècades del nostre segle no era gaire fàcil de desplaçar-se'n, varen saber crear-se les distraccions a casa mateix i en feren participar, engrescant-lo, tot el poble.
Efectivament, a la novel·la Encara no sé com soc, Maria dels Àngels Vayreda relata les seves vivències de petita a Lladó:
Vivia a temporades al poble, amb els nostres pares, i a temporades amb els nostres avis materns, al mas; del poble al mas dels avis només hi havia mitja hora de camí. Des del balcó de la nostra casa del poble vèiem al lluny el mas dels avis, gran, senyorial, situat damunt d’un turonet voltat de camps on el bon temps abocava els verds i els daurats i l’hivern el gris pastós i humit de les boires i el blanc vidriós dels glaços.
La mamà ens donava una gran llesca de pa amb vi i sucre a cada una i baixàvem a la plaça a menjar-nos-la. Després jugàvem a cromos, a agulles i a bales. Però el que m'agradava més era fer escapades a l'hort, una mica lluny del poble, cosa que teníem prohibida. Hi havia una gran figuera i un pou sense brocal; al costat del pou, un roser que devia comptar molts anys perquè tenia la soca quasi tan gruixuda com un arbre. [...] Sí; m'agradava molt mes viure al poble amb els nostres pares que no pas al mas de l'avi. Amb els papàs teníem molta mes llibertat. A casa tothom feia el que volia. La mamà, com que l'amoïnàvem tant i érem tants a amoïnar-la, ens deia que sí de tot; les escapades a l'hort estaven prohibides, com ja he dit, sobretot a causa del pou sense brocal; però passaven impunement.
En aquest espai dedicat a la família Vayreda, també hem de fer referència a Lluís, germà de Montserrat i Maria dels Àngels, un altre personatge il·lustre de la nissaga. Com hem vist, Lladó ha donat un bon grapat de pintors de renom, al qual hem de sumar-hi Lluís Vayreda. Però també cal tenir en compte els vincles familiars amb Joaquim i Marià Vayreda, màxims exponents de l’escola paisatgística d’Olot. Malgrat això, l’obra de Lluís Vayreda va aconseguir excel·lir amb el seu propi estil.
El mérito más positivo de este gran artista consiste, a mi juicio, en que se independiza de su ilustre apellido así como de lo que estamos tentados de llamar escuela de Lladó, toda vez que hubo en Lladó un artista tan extraordinario como Llavanera. Creo que hay en Vayreda, aparte de un buen gusto innato, un cierto eclecticismo entre corrientes ya periclitadas y otras futuras. Estoy convencido, además, de que tanto Joaquín, el gran poeta de los pinceles, como Mariano, pintor y magnífico prosista, (y eso se lo dije al propio pintor el día del "vernissage") se sentirían orgullosos de él.